Rabu, 18 Januari 2017

Sebaran Maklumat Penyeluk Saku Digital adalah PALSU.




Baru-baru ini kita dikejutkan dengan info viral tentang kaedah penyeluk saku digital. Info yang disebarkan ini adalah PALSU. Perkara ini juga telah disahkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM). Fungsi telefon pintar yang boleh mengimbas (scan) pada kad atau peranti-peranti elektronik seperti kad ATM adalah dengan menggunakan fungsi NFC. Fungsi NFC ini hanya ada pada telefon pintar yang tertentu sahaja dan pengimbas NFC hanya boleh mengimbas kad NFC jika ianya dekat dengan telefon pintar anda iaitu kira-kira 4cm sahaja. Ini menyangkal dakwaan info viral tersebut yang menyatakan bahawa kononnya telefon kaedah penyeluk saku digital ini boleh "mencuri" maklumat kad ATM anda pada jarak 1 meter (100 sentimeter).  

Apakah NFC?

NFC adalah Near Field Communication, suatu teknologi komunikasi data jarak dekat yang kurang 4 sentimeter. Teknologi ini biasanya digunakan di negara luar dalam proses jual beli. Untuk penjelasan yang lebih tentang NFC, anda boleh melihat video penjelasan di bawah. 




Anda tidak perlu risau dengan info viral tersebut kerana pihak bank juga sudah tentu memikirkan masalah-masalah ini bagi untuk keselamatan dan keselesaan pengguna. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan